Descrita una nova petjada de dinosaure amb nom de futbolista a Burgos

Recreació del paleoambient de Las Sereas

Personal investigador del Museo de Dinosaurios de Salas de los Infantes i l’Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont ha identificat diversos rastres d’un sauròpode al jaciment de Las Sereas, al sud de Burgos. Pertanyen a una espècie de dinosaure solitari i representen un nou tipus de petjades fòssils (icnites) que ha esta batejat com a Iniestapodus burgensis (“el peu d’Iniesta burgalès”) en homenatge al futbolista manxec Andrés Iniesta.

L’article publicat a la revista Scientific Reports descriu diversos rastres de petjades al jaciment de Las Sereas (Burgos, Castella i Lleó) que, en el trànsit del Juràssic al Cretaci (fa uns 145 milions d’anys), era un ambient lacustre proper a una zona d’aiguamolls costaners. Les icnites (o petjades fòssils) mostren quatre urpes, amb dos dits dirigits cap a endavant i pertanyen diversos individus. El personal investigador les ha atribuït a sauròpodes titanosauriformes, un grup de dinosaures herbívors quadrúpedes de coll i cua llargues. La diferent mida i orientació dels rastres suggereix que es tracta d’individus solitaris de diferents edats que no es desplaçaven en ramat.

En paleontologia, sovint es difícil conèixer quina espècie concreta es la responsable d’un rastre fòssil i per això existeix un sistema de classificació paral·lel per les icnites a les que se’ls assigna un nom (un icnotàxon), com si es tractés d’una espècie animal o vegetal. En aquest cas, el nom escollit pel personal investigador és el d’Iniestapodus burgensis (“el peu d’Iniesta burgalès”) com homenatge a  Andrés Iniesta, el futbolista que va marcar el gol que va fer guanyar el Mundial de 2010 a la selecció espanyola.

Diversos rastres al jaciment de Las Sereas assignats al nou icnotàxon Iniestapodus burgensis

Malgrat que el nom d’Iniestapodus crida l'atenció, no és el primer cop que el grup de paleontòlegs de la zona ha aprofitat els seus descobriments per picar l’ullet a personatges populars. Un dels millors exemples és el de Demandasaurus darwini, en homenatge a Charles Darwin, o l’Europatitan eastwoodi, el dinosaure més alt d'Europa trobat fins ara i que va ser bateja així com a homenatge a l'actor i director Clint Eastwood.

L’equip de recerca que ha descrit Iniestapodus està format per Fidel Torcida i Diego Montero (Museo de Dinosaurios de Salas de los Infantes y Colectivo Arqueológico y Paleontológico de Salas, Burgos), Ignacio Díaz-Martínez (Universidad de Río Negro, Argentina), Pedro Huerta (Universidad de Salamanca) i Diego Castanera (Institut Català de Paleontología Miquel Crusafont).

Article de referència:

Torcida Fernández-Baldor, F., Díaz-Martínez, I., Huerta, P., Montero Huerta, D., & Castanera, D. (2021). Enigmatic tracks of solitary sauropods roaming an extensive lacustrine megatracksite in Iberia. Scientific Reports, 11, 6939. https://doi.org/10.1038/s41598-021-95675-3

Last modified on Viernes, 03 Septiembre 2021 14:11